Het financiële resultaat van de Bestuursrapportage 2020 bedraagt € 1.137.000 negatief, waarmee de bijgestelde Begroting 2020 op een begrotingsoverschot van € 1.297.000 uitkomt. In onderstaande tabel is dit weergegeven:
Bedragen × € 1.000 | ||||||
Eindsaldo Begroting 2020 | 2.434 | |||||
0 | ||||||
Bestuursrapportage 2020 | lasten | baten | reserves | saldo | ||
Autonoom | -15.685 | 19.649 | 424 | 4.388 | ||
Afwijkingen | Intern | -188 | -504 | 383 | -309 | |
Verbonden Partijen | -4.766 | -480 | 30 | -5.216 | ||
Totaal Bestuursrapportage 2020 | -1.137 | |||||
Geactualiseerde Begroting 2020 | 1.297 | |||||
-/- betreft een nadeel |
We stellen voor het negatieve saldo van deze Bestuursrapportage 2020 van € 1.137.000 af te dekken binnen het huidige begrote (positieve) resultaat. De primaire en actuele Begroting 2020 sluit op een begrotingsoverschot van € 2.434.000. Het bijgestelde saldo wordt € 1.297.000 en zal, behoudens verschillen tussen 'begroot en realisatie' aan het einde van het jaar, beschikbaar zijn voor resultaatbestemming en daarmee in beginsel worden verrekend met de Algemene Reserve.
Het negatieve resultaat wordt sterk bepaald door oplopende (structurele) kosten in het sociaal domein, meer specifiek de jeugdzorg. Een deel hiervan kan gecompenseerd worden door incidentele meevallers op rentekosten en verkopen van vastgoed. Deze ontwikkelingen vergroten de druk om de begroting structureel in evenwicht te houden. Voor structurele dekking voor met name het sociale domein wordt een beroep gedaan op het Rijk. Indien dit niet lukt zullen bezuinigingen bij de Begroting 2021 onvermijdelijk worden.
Grootste financiële afwijkingen
In de onderstaande tabel zijn de tien grootste financiële afwijkingen weergegeven. In het onderdeel programma's zijn alle financiële afwijkingen per programma toegelicht.
Bedragen × € 1.000 | |||
Categorie | Afwijking | I/S/S* | Saldo |
Verbonden partijen | Jeugdhulp valt tegen | S | -2.755 |
Verbonden partijen | Apparaatslasten GRD vallen tegen | I | -1.300 |
Autonoom | Netto rentelasten vallen mee | I/S* | 1.242 |
Autonoom | Incidentele grondverkopen niet voorzien | I | 1.097 |
Autonoom | Interne rentetoerekening wijkt af | I | 1.000 |
Autonoom | Inkomsten Essenhof vallen tegen | I | -532 |
Autonoom | Verkopen vastgoed verschoven | I | 503 |
Intern | Stelposten Algemene uitkering vallen vrij | I/S | 390 |
Verbonden partijen | GR DG&J zet extra personeel in | I | -350 |
Verbonden partijen | Resultaat 2019 GR DG&J valt mee | I | 321 |
-/- betreft een nadeel |
Investeringskredieten
Voor een aantal investeringsprojecten is aanvullend krediet nodig. Ook vallen enkele kredieten vrij. Het extra benodigde bedrag bedraagt € 1,1 miljoen. De grootste afwijking betreft het vervangen en onderhouden van riolen. De kapitaallasten worden verwerkt in de Begroting 2021. Voor een deel is dekking binnen de huidige meerjarenbegroting aanwezig. Voor het onderdeel riolen wordt dit jaar een nieuw GRP gemaakt, waarin deze aanpassing wordt verwerkt. Wij verwachten dat dit past binnen de huidige rioolheffing en niet leidt tot extra stijging van het tarief. Bij Sport en Essenhof kunnen een aantal kredieten vervallen. Wel wordt een gedeelte van deze ruimte gebruikt om andere investeringen te kunnen doen binnen hetzelfde beleidsterrein. Het betreft het aanleggen van een tweede entree voor de Essenhof en onderhoud van een korfbalveld aan de Patersweg.
Naast extra uitgaven is ook sprake van een verwachte onderbesteding in het lopende jaar van minimaal € 1,6 miljoen. Dit betreft projecten die dit jaar niet meer (geheel) uitgevoerd kunnen worden en doorschuiven naar 2021 en verder. Anderzijds is op het rioolprogramma juist sprake van versnelling, waardoor een bedrag van € 1,8 miljoen naar voren wordt gehaald en dit jaar wordt uitgevoerd. Het betreft een eerste inschatting van verschuivingen, de definitieve kredietverschuivingen worden verwerkt bij verzamelwijziging in het najaar. Deze verschuiving leidt tot incidenteel lagere kapitaallasten in 2021 of volgende jaren.
Zie voor meer informatie het onderdeel investeringskredieten in deze Bestuursrapportage.