Actuele ontwikkelingen verbonden partijen
Onderstaand ziet u per verbonden partij de algemene basisgegevens en leest u wat de belangrijkste (mutaties in de) actuele ontwikkelingen en risico’s bij die verbonden partij zijn. De status van de informatie is die van juni 2020.
- Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden
Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden
Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden (GRD)
Onderdelen
- Bureau Drechtsteden, beleid en staf, regiogriffie en CIO (BD)
- Sociale Dienst Drechtsteden (SDD)
- Servicecentrum Drechtsteden (SCD)
- Ingenieursbureau Drechtsteden (IBD)
- Onderzoekscentrum Drechtsteden (OCD)
- Gemeentebelastingen en Basisinformatie Drechtsteden (GBD)
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Raadsleden in Drechtraad
- Dhr. A.W. Kolff, voorzitter Drechtraad en Drechtstedenbestuur
- Dhr. P.J. Heijkoop, lid Drechtstedenbestuur
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht, Zwijndrecht en Hardinxveld-Giessendam.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
De GRD draagt bij aan evenwichtige ontwikkeling van het gebied, behartigt gemeenschappelijke regionale belangen en verzorgt de coördinatie van externe betrekkingen op het ruimtelijk-economische vlak. Daarnaast voert zij taken uit op sociaal vlak en bedrijfsvoering en de heffing en invordering van belastingen en de uitvoering van de WOZ.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. juni 2020
- Door de coronacrisis is de daling in het aantal uitkeringsontvangers omgeslagen in een sterke stijging. Het al bestaande tekort op de bijstand neemt hierdoor toe. Het Rijk heeft aangegeven gemeenten voor de stijgende bijstandslasten te compenseren.
- De ontwikkelingen en dreigende tekorten in het sociaal domein hadden zowel beleidsmatig als financieel de aandacht. De Drechtraad heeft in juni 2019 een amendement op de primaire Begroting 2020 aangenomen dat inhoudt dat er een taakstelling van 5 miljoen komt op de GRD begroting vanaf 2020. In oktober en december 2019 heeft de Drechtraad besloten tot gedeeltelijke invulling van de bezuiniging en het opnemen van een stelpost, verdere invulling volgt in 2020.
- De gemeenten hebben naar aanleiding van het advies van de commissie Deetman besloten de taken op het ruimtelijk economische terrein (onder andere de Groeiagenda 2030) meervoudig lokaal vorm te geven. De uitwerking vindt momenteel plaats. De portefeuilles van het Drechtstedenbestuur zijn al aangepast.
Risico's
Actuele risico's d.d. juni 2020
- De coronacrisis geeft op korte termijn risico's dat gemeenten onvoldoende worden gecompenseerd voor stijgende lasten voor inkomensondersteuning. Ook voor de langere termijn geeft de crisis druk op de aantallen bijstandontvangers, maar ook op de aantallen schuldhulpverlening en minimabeleid.
- De vraag naar alle Wmo-voorzieningen blijft toenemen. Dit is het gevolg van dubbele vergrijzing, verdere extramuralisering, ambulantisering (afbouwbeleid van intramurale zorg) en de daarmee samenhangende verzwaring van de ondersteuningsvraag. Ondanks besparingen blijven, mede door de fixatie van het abonnementstarief, de kosten stijgen.
- De kosten bewindvoering blijven stijgen.
- De gemeente (qua financiën) en GBD (qua uitvoering) hebben veel extra werk door 'no cure no pay' (NCNP) bureaus, die zeer laagdrempelig particulieren en VVE's uitnodigen om bezwaar in te dienen tegen WOZ beschikkingen. Daar waar de belanghebbenden zelf meestal niet meer dan enkele tientjes voordeel hebben ten opzichte van de oorspronkelijke beschikking, áls ze in het gelijk worden gesteld, strijkt het bureau in kwestie veel hogere bedragen op. Bij een groot volume van NCNP-bezwaren is inhuur voor de bezwaarafhandeling onvermijdelijk. Op Drechtstedenniveau kan het nadeel tot boven het miljoen oplopen.
- Het weerstandsvermogen van de GRD is minimaal (de gedachtelijn om bij GR-en geen stapeling van reserves te hebben).
- Gemeenschappelijke regeling Dienst Gezondheid en Jeugd
Gemeenschappelijke regeling Dienst Gezondheid en Jeugd
Gemeenschappelijke regeling Dienst Gezondheid en Jeugd Zuid-Holland Zuid (GR DG&J ZHZ)
Onderdelen
- Dienst Gezondheid & Jeugd (DGJ)
- Regionale Ambulancevoorziening Zuid-Holland Zuid (RAV)
- Serviceorganisatie Jeugd ZHZ (SOJ)
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Dhr. H. van der Linden, voorzitter Algemeen en Dagelijks Bestuur
- Dhr. P.J. Heijkoop, lid van Algemeen Bestuur
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Hoeksche Waard, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
Het in algemene zin behartigen van belangen op het terrein van: publieke gezondheid, maatschappelijke zorg, huiselijk geweld en kindermishandeling, onderwijs, jeugdgezondheidszorg, ambulancezorg en jeugdhulp.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. juni 2020
- De DG&J heeft een meerjarenbeleidsplan 2020-2023 opgesteld.
- Op 10 maart 2020 heeft de Dordtse raad ingestemd met de lokale nota Publieke Gezondheid. We maken met de GGD afspraken over welke programmaonderdelen zij uitvoeren en bij welke onderdelen zij een adviserende rol hebben.
- Leerplicht & Voortijdig Schoolverlaten ZHZ stelt samen met onderwijspartners en de gemeente Dordrecht een nieuw regionaal programma Voortijdig Schoolverlaten ZHZ 2020-2024 op.
- De regie op nazorg ex-gedetineerden wordt door de gemeente Dordrecht per 1 juli 2020 belegd bij het Zorg- en Veiligheidshuis ZHZ.
- Er worden, aanvullend op het basispakket van de jeugdgezondheidszorg, lokale afspraken gemaakt om de samenwerking tussen de jeugdgezondheidszorg, de sociale wijkteams, het onderwijs en de kinderopvang te verbeteren.
- Het Algemeen Bestuur van de GR DG&J heeft besloten in drie jaar tijd (2020-2022) de financiële solidariteitsafspraken volledig af te gaan bouwen. In februari/maart zijn twee opdrachten/trajecten gestart: (1) een bestuursopdracht over de governance van de jeugdhulp vanaf 2021 (specifiek over de Serviceorganisatie Jeugd ZHZ en Stichting Jeugdteams ZHZ) en (2) een traject richting een nieuw inkoopkader per 2022.
Risico's
Actuele risico's d.d. juni 2020
Dienst Gezondheid & Jeugd- De extra kosten bij infectieziektebestrijding zijn door de coronacrisis, bij gelijkblijvende inzet, € 3 miljoen op jaarbasis. Als het Rijk deze kosten niet volledig vergoed aan de GGD-en, volgt een eenmalige extra inwonerbijdrage.
- Frictiekosten en onvoldoende afbouw van structurele kosten door de uittreding van de gemeenten Leerdam en Zederik.
- Geen (kosten-) effectieve transformatie bij Veilig Thuis ZHZ.
- Toename van het aantal meldingen bij Veilig Thuis ZHZ.
- Langere doorlooptijden en vertraging bij overdracht van meldingen aan lokale veld door Veilig Thuis ZHZ.
- Onvoldoende weerstandvermogen bij 'dochter' DG&J om (onvoorziene) tegenvallers op te vangen.
- Frictiekosten door de overdracht van de regie op nazorg ex-gedetineerden bij het Zorg- en Veiligheidshuis ZHZ.
Regionale Ambulancevoorziening:
- Geen realisatie norm aanrijtijden ambulances.
- Geen vergunning voor ambulancezorg door RAV vanwege nieuwe Wet Ambulancezorg (naar verwachting per 1 januari 2021).
Serviceorganisatie Jeugd ZHZ:
- Boeggolfeffect door uitgestelde zorg tijdens de coronacrisis.
- Nog onvoldoende transformatie van de jeugdhulp.
- Onjuiste c.q. te hoog afgegeven beschikkingen jeugdhulp.
- Buitenproportionele toename van de vraag naar jeugdhulp.
- Te lang gecontinueerde of niet geleverde zorg door aanbieders jeugdhulp.
- Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid (GR OZHZ)
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. H. van der Linden, lid en plaatsvervangend voorzitter Algemeen en Dagelijks Bestuur
Dhr. M.D. Burggraaf, lid Algemeen Bestuur
Dhr. B.C.M. Stam plaatsvervangend lid Algemeen BestuurDeelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Hoeksche Waard, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht en de provincie Zuid-Holland.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
De regeling is getroffen ter ondersteuning van de deelnemers en de regiogemeenten bij de uitvoering van hun taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in het bijzonder, alsmede de taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. juni 2020
- Omgevingswet: het Rijk heeft de invoering van de omgevingswet uitgesteld naar 1 januari 2022. Grootste knelpunt voor de Eerste Kamer is het Digitaal Stelsel Omgevingswet. Het stelsel moest minimaal een jaar voor invoering van de wet in rudimentaire vorm klaar zijn. Eind vorig jaar bleek dit nog niet helemaal het geval te zijn. OZHZ heeft 2019 benut om, samen met de ketenpartners, te werken aan de implementatie.
- De Wet kwaliteitsborging (Wkb) treedt naar verwachting gelijktijdig met de Omgevingswet in werking. Omdat OZHZ voor een aantal opdrachtgevers ook de bouwtaken uitvoert wordt het wetgevingstraject intensief gevolgd. Voordat de Wkb verantwoord in werking kan treden, moet aan een aantal voorwaarden zijn voldaan. Hierover zijn afspraken vastgelegd in het bestuursakkoord tussen de minister en de VNG. Het is de vraag of aan alle voorwaarden tijdig kan worden voldaan door de verschillende partijen. In Zuid-Holland Zuid is afgesproken dat OZHZ en de gemeenten samen optrekken bij het in beeld brengen van de impact van de Wkb op de eigen organisatie: de aard en hoeveelheid werk die overblijft, het personeel, de financiën en de bouwleges. De impact van de eerste fase kan per gemeente verschillen, onder andere omdat deze afhankelijk is van het aantal aanvragen, de mate van toetsing aan het Bouwbesluit op dit moment en de manier waarop de gemeente invulling geeft aan het nieuwe stelsel. Het effect is groter als op dit moment de bouwbesluittoets volledig, zonder prioritering op risico's, wordt uitgevoerd. OZHZ voert de bouwtaak voor Dordrecht echter uit op basis van een risicomodel.
Risico's
Actuele risico's d.d. juni 2020
- Door de coronacrisis is de groei van de economie sterk afgenomen. Dit heeft nog niet geleid tot minder vergunningen. Het aantal evenementen is gereduceerd. De crisis heeft ook gezorgd voor extra werkzaamheden, zoals handhaving noodverordening en vergunningverlening vergroten terrassen. Hiertegenover staat dat zeker bij de extra bouwaanvragen ook de legesinkomsten stijgen. De verwachting is dat de legesinkomsten voldoende zijn om de toename in kosten bij OZHZ en de gemeente zelf te dekken.
- Privatisering bouwplantoetsing en toezicht (Wet Kwaliteitsborging Bouw). OZHZ voert in 2019 voor twee gemeenten en de provincie Zuid-Holland taken uit binnen het brede omgevingsdomein van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Voor de bouwtaken wordt er vooralsnog uitgegaan dat gefaseerd een deel van de taken zal worden overgedragen aan de markt. Om dit risico te ondervangen richt OZHZ zich op taakuitbreiding zodat het noodzakelijke volume om de taak goed uit te voeren gewaarborgd blijft. Vanaf medio 2020 zal OZHZ de DCMR gaan ondersteunen voor een deel van de provinciale inrichtingen waar zij werkzaamheden voor verrichten.
- De gevolgen van de PAS-uitspraak zullen ook in 2020 nog voelbaar blijven. Naast de verlaging van de maximum snelheid is er nog weinig bekend over de maatregelen die getroffen gaan worden en in hoeverre deze Nederland 'van het slot' halen. Anderzijds kan ook worden gesteld dat in Dordrecht relatief weinig bouwprojecten echt stilliggen als gevolg van. Ook is er door het opgestelde handelingsperspectief voor woningbouw (initiatieven tot maximaal 40 woningen) snel inzicht in de gevallen waar de bouw doorgang kan vinden en hoeven voor minder initiatieven aanvullende gegevens aangeleverd te worden.
- Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (GR VRZHZ)
Onderdelen
- Regionale Brandweer Zuid-Holland Zuid
- Voorbereiding op Rampen en Crisis (VRC)
- Geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. A.W. Kolff, voorzitter van het Algemeen en Dagelijks Bestuur (kroonbenoeming)
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Hoeksche Waard, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
- Het in algemene zin behartigen van belangen op het terrein van: crisisbeheersing, rampenbestrijding, brandweerzorg en geneeskundige hulpverlening.
- Het voorbereiden op een ramp of crisis (inventariseren van risico’s in de regio).
- Het proberen te voorkomen van een ramp of crisis in de omgeving (het beheersen van de risico’s).
- Het bestrijden van een ramp of incident en proberen ervoor te zorgen dat alles zo snel mogelijk wordt hersteld (als er dan toch een incident of ramp gebeurt).
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. juni 2020
Als gevolg van de coronacrisis is sinds maart de crisiorgansiatie operationeel. Hier gaat veel energie en inzet naar toe. Het behalen van onderstaande speerpunten en ontwikkelopgaven uit de Begroting 2020 staat daardoor onder druk.- De versterking op regionale opgaven door samenwerking in flexibele netwerkstructuren.
- De transitie naar een informatiegestuurde organisatie.
- Afronding ontwikkelopgaven nieuwe organisatie, waaronder het optuigen van accountmanagement.
- De evaluatie Wet Veiligheidsregio's.
- De gevolgen van invoering Wet normalisering rechtspositie ambtenaren.
- Onderzoek naar een toekomstbestendige brandweer.
- De implementatie van risicocommunicatie.
- Het opstellen van een nieuw beleidsplan 2021-2024.
- De lobby voor tijdelijke compensatie en structurele verhoging van de BDUR-uitkering van het Rijk.
- Het verder invullen van de regisseursrol zelfredzaamheid met de gemeenten.
Risico's
Actuele risico's d.d. juni 2020
- De uittreding van Leerdam en Zederik geeft een financieel tekort van jaarlijks € 1,5 miljoen. De Veiligheidsregio heeft in 2019 besloten dat dit tekort niet tot hogere bijdragen van deelnemers moet leiden. Hiervoor past VRZHZ de komende jaren het kostenniveau aan met als doel een volledig kostendekkende begroting in 2024. In de tussenliggende jaren wordt de uittreedsom van Leerdam en Zederik gebruikt om tekorten af te dekken. Het niet realiseren van een kostendekkende begroting maakt dat de toekomstige deelnemersbijdrage aan de VRZHZ hoger kan uitvallen.
- De Veiligheidsregio ZHZ rekent de kosten van functioneel leeftijdsontslag (FLO) voor beroepsbrandweer af met Dordrecht. Door nieuwe cao-afspraken en overgangsrecht op oude FLO-afspraken, kunnen deze kosten toekomstig hoger uitvallen.
- Gemeenschappelijke regeling Sociale werkvoorziening Drechtsteden (Drechtwerk)
Gemeenschappelijke regeling Sociale werkvoorziening Drechtsteden (Drechtwerk)
Gemeenschappelijke regeling Sociale Werkvoorziening Drechtsteden (Drechtwerk)
Onderdelen
- Drechtwerk/Drechtstedenactief
- WerXaam B.V.
- Assembly partner B.V.
- Drechtwerk Diversiteit B.V.
- Drechtwerk Groen B.V.
- Drechtwerk FrisFacilitair B.V.
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. P.J. Heijkoop, voorzitter Algemeen en Dagelijks Bestuur
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht, Zwijndrecht en Hardinxveld-Giessendam.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
Het openbaar lichaam behartigt de belangen van de gemeenten op het terrein van de sociale werkvoorziening en geeft in opdracht van de gemeenten uitvoering aan de in de wet en in deze regeling genoemde taken. Hiermee streeft de organisatie ernaar dat mensen kunnen werken naar vermogen.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. juni 2020
Voortzetting intensivering samenwerking Drechtwerk en de GR Drechtsteden, onderdeel Sociale Dienst Drechtsteden (SDD).Risico's
Actuele risico's d.d. juni 2020
- De coronacrisis leidt tot inkomstenderving. Het Rijk heeft toegezegd dit nadeel te compenseren. Of Drechtwerk met deze compensatie uitkomt is nog onbekend.
- Rijkssubsidie Sociale Werkvoorziening (SW) niet toereikend en wijzigingen in bekostigingssystematiek hebben direct gevolgen voor gemeentelijke bijdrage.
- Niet haalbare uitstroom berekening door het Rijk veroorzaakt extra tekorten.
- Niet of onvoldoende compenseren van de cao loonsverhogingen veroorzaken tekorten.
- Ziekteverzuim: een eventueel hoger ziekteverzuim veroorzaakt hogere personeelslasten.
- Niet volledig aflossen van verstrekte geldleningen leidt tot kosten.
- Gemeenschappelijke regeling Gevudo
Gemeenschappelijke regeling Gevudo
Gemeenschappelijke regeling Vuilverwerking Dordrecht en Omstreken (Gevudo)
Onderdelen
Via Gevudo participeert Dordrecht in de NV Huisvuilcentrale Noord-Holland (HVC). Gezien het belang presenteren we hier ook informatie van HVC.
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Gevudo: Dhr. M.D. Burggraaf, vice-voorzitter Algemeen Bestuur
- Gevudo: Dhr. H. van der Linden, plaatsvervangend lid Algemeen Bestuur
- HVC: Dhr. M.D. Burggraaf, vertegenwoordiger namens Gevudo
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Leerdam, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht, Zederik en Zwijndrecht. De NV Huisvuilcentrale Noord-Holland is eigendom van 45 gemeenten en 6 waterschappen uit 4 provincies.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
Het doel van Vuilverwerking Dordrecht en Omstreken (Gevudo): het behartigen van aandeelhoudersbelangen van de deelnemers in de NV HVC en het daarbij uitoefenen van stemrecht in de aandeelhoudersvergaderingen van NV HVC.
Het hoofddoel van HVC is: ten algemenen nutte werkzaam zijn op het gebied van het afvalbeheer en de daarmee verbonden opwekking van elektriciteit, benutting van overige vrijgekomen warmte en opwerking van reststoffen tot nuttige toepasbare restproducten; deels met inschakeling van derden.Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. juni 2020
Gevudo:- Fusiegemeente Vijfheerenlanden is in de loop van 2019 met de provincie Utrecht in gesprek gegaan over de positie die zij heeft bij de voormalige gemeenten Leerdam en Zederik met HVC en Gevudo en met de GR AVU, een inkoopcombinatie van Utrechtse gemeenten op gebied van afval via de voormalige gemeente Vianen. Recent heeft deze gemeente besloten om al haar afval via HVC aan te gaan bieden. Zodra dat gebeurt heeft dat licht nadelige gevolgen voor de verdeling van de provisie, anderzijds draagt die gemeente straks ook bij aan een beter resultaat van HVC.
HVC:
- HVC is tot de conclusie gekomen dat het afbouwen van garantiebelangen en een meer zelfstandige financieringspositie per 2024 op gespannen voet kan komen te staan met kapitaalsintensieve energietransitie-investeringen. Een raadsinformatiebrief hierover volgt nog.
Risico's
Actuele risico's d.d. juni 2020
- Gevudo heeft zelf vooralsnog nog onvoldoende zicht op deelresultaten van HVC.
- Hoewel de gemeente formeel garantierisico's loopt bij HVC, houden we op grond van de risicoparagraaf van Gevudo - waarin de risico's van HVC zijn beschouwd - de risicomonitor op groen.
- Gemeenschappelijke regeling Wegschap Tunnel Dordtse Kil
Gemeenschappelijke regeling Wegschap Tunnel Dordtse Kil
Gemeenschappelijke regeling Wegschap Tunnel Dordtse Kil (GR Kiltunnel)
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Dhr. M.D. Burggraaf, Lid Dagelijks Bestuur en Algemeen Bestuur
- Dhr. R. van der Linden, Lid Algemeen Bestuur
Deelnemers
De provincie Zuid-Holland en de gemeenten Dordrecht en Hoeksche Waard.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
Het Wegschap heeft tot taak het beheren en exploiteren van een niet-openbare toltunnel onder de Dordtse Kil tussen Dordrecht en 's Gravendeel, inclusief de daarbij behorende wegen, gebouwen en het tolplein.
Daarbij hoort ook het bevorderen van het gebruik van de tunnel en het heffen van tolgelden tegen zodanige tarieven dat een rendabele exploitatie is gewaarborgd. Hierbij dient de veiligheid, zoals ook voorgeschreven in wet- en regelgeving, van de weggebruiker en de medewerkers altijd te zijn geborgd.Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. juni 2020
- De voorbereidingen voor het groot onderhoud/renovatie van de tunnel in de periode 2020-2022 zijn in volle gang.
- In het financieringsplan van deze renovatie is rekening gehouden met een verlaging van de bijdrage van de garanten in 2020 naar € 400.000 en vanaf 2021 structureel naar € 50.000.
- De benodigde leningen voor de renovatie zijn aangetrokken.
Risico's
Actuele risico's d.d. juni 2020
- Met de Belastingdienst is een vaststellingsovereenkomst gesloten dat het Wegschap tot 2020 geen aangifte vennootschapsbelasting hoeft in te dienen. Voor de periode vanaf 2020 loopt een traject waarin het Wegschap wordt geadviseerd door Deloitte en er is nauw contact met de Belastingdienst.
- Vanwege coronamaatregelen is de verkeersdruk, in ieder geval tijdelijk, significant afgenomen waardoor ook de inkomsten tijdelijk lager zijn. Dit, in combinatie met de economische krimp die waarschijnlijk volgt op de coronacrisis, leidt naar verwachting tot lagere inkomsten van de Kiltunnel over 2020.
- Gemeenschappelijke regeling Parkschap Nationaal Park De Biesbosch
Gemeenschappelijke regeling Parkschap Nationaal Park De Biesbosch
Gemeenschappelijke regeling Parkschap Nationaal Park De Biesbosch
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
http://np-debiesbosch.nl
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. B.C.M. Stam, lid Algemeen Bestuur en (voorzitter Dagelijks en Algemeen Bestuur)
Dhr. H. van der Linden, plaatsvervangend lid Algemeen BestuurDeelnemers
De gemeenten Dordrecht, Drimmelen en Werkendam (per 1-1-2019 opgegaan in de nieuwe gemeente Altena).
Vestigingsplaats
's-Hertogenbosch
Openbaar of gemeentelijk belang
Recreatie in natuur en recreatiegebied door het beschermen en ontwikkelen van natuurwaarden, het bewaren en ontwikkelen van het landschappelijk karakter en de zorg voor en ontwikkeling van de recreatie.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkeling d.d. juni 2020
- In 2019 heeft het bestuur van het Parkschap het intentiebesluit genomen tot het liquideren van de Gemeenschappelijke Regeling Parkschap NP De Biesbosch. De besluitvorming door de betrokken colleges en raden vindt in de zomer van 2020 plaats.
- Nu er een koers ligt, heeft de toezichthouder (provincie Zuid-Holland) het preventief financieel toezicht voor 2020 opgeheven.
- Het Parkschap is inhoudelijk verbonden met NL Delta en levert expertise en capaciteit. Het governancemodel zoals dat in 2019 is ontwikkeld voor het Parkschap vormt zowel op proces als inhoud een inspiratiebron voor het nog te ontwikkelen governancemodel van NL Delta. Dit is een van de voorwaarden voor het kunnen aanvragen van de status Nationaal Park.
- Door de samenwerkende partijen in NLDelta Biesbosch-Haringvliet wordt gewerkt aan de opgaven: governance, communicatie en merkontwikkeling en aan diverse NLDelta projecten. Hiermee wordt de basis voor Nationaal Park NLDelta (Nieuwe stijl) per 2021 gelegd.
Risico's
Actuele risico's d.d. juni 2020
- Het Parkschap werkt met partners, waaronder Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten, aan de projecten voor de Prijsvraag Nationale Parken van wereldklasse en het bidbook NL Delta uit, met externe middelen. Hier zijn vele andere partijen bij betrokken. Voor de periode 2019 – 2021 is opnieuw projectfinanciering toegezegd (aan penvoerder gemeente Dordrecht) en zijn middelen gevraagd ten bate van vervangende inhuur vanwege de inzet van het Parkschap/Hollandse Biesbosch voor de realisatie van NLDelta. Het risico is een imagorisico, geen financieel risico. Mocht de inzet in de toekomst moeten worden beperkt vanwege het niet verkrijgen van externe financiering dan vormt dit een risico voor het verkrijgen van de status Nationaal Park van wereldklasse. Verwacht mag worden dat de uitwerking van NL Delta voor het Rijk een dermate belang kent dat in de toekomst structurele financiering volgt, welke al dan niet via de begroting van het Parkschap loopt.
- Per 2018 zijn een aantal deelnemers uitgetreden. Voor de Hollandse Biesbosch heeft dit betrekking op de provincie Zuid-Holland en de gemeente Sliedrecht. De bijdrage van de provincie Zuid-Holland voor 'beheer' wordt gedurende acht jaar (2018-2025) gecontinueerd via een gegarandeerde begroting-boekjaarsubsidie. Per 2024 is de uittredesom van de gemeente Sliedrecht op. Dit betekent dat per 2024 een tekort ontstaat. De financiering van het bezoekerscentrum en het beheer van de Hollandse Biesbosch op termijn is dus nog onzeker.
- B.V. Gemeenschappelijk Bezit Evides
B.V. Gemeenschappelijk Bezit Evides
B.V. Gemeenschappelijk Bezit Evides
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M.D. Burggraaf, gevolmachtigd aandeelhouder in de Algemene vergadering van aandeelhouders (AvA)
Deelnemers
Houders van aandelen zijn gemeenten die ten tijde van de oprichting van de vennootschap vielen binnen het verzorgingsgebied van NV Waterbedrijf Europoort. Dit betreft een gebied wat zich uitstrekt van Dordrecht, over de Hoekse Waard naar Rotterdam, Delft en Brielle.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Openbaar of gemeentelijk belang
Drinkwatervoorziening dient een publiek belang. De B.V. GBE is 50% eigenaar van de aandelen van het waterbedrijf, Evides NV. De Evides-aandeelhouders hebben onder meer zeggenschap over de drinkwatertarieven en over het ondernemingsplan van de NV. Voor een groot deel is de sector gereguleerd via de Drinkwaterwet. De invloed van Autoriteit Consumenten en Markten (ACM) is zeer groot. De dividenduitkering is van belang voor een sluitende stadsbegroting. Dordrecht draagt een financieel belang van 7% in de B.V. (Overigens presenteren we bij de financiële gegevens van Evides de gegevens van de NV).
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. juni 2020
Er zijn gesprekken gaande met Zeeuwse aandeelhouders van Delta, waarbij deze het stemrecht in Evides NV weer zelf gaan uitoefenen in de loop van 2020. Dit dient het publieke belang. De statuten van de NV zullen dan op dit punt moeten worden gewijzigd. De financiële gegevens betreffen die van de NV. Die zijn relevanter, aangezien B.V. GBE vooral een juridisch (stem)vehikel is.Risico's
Actuele risico's d.d. juni 2020
- ACM-invloed kan op termijn nadelige gevolgen hebben voor de hoogte van het te ontvangen dividend. Dit komt onder meer omdat ACM met relatief korte termijn (en dus: lage) rekenrente werkt terwijl investeringen uit het langere verleden in werkelijkheid tegen hogere rente zijn gefinancierd.
- Voor begroting 2020 moet rekening worden gehouden met een ten hoogste ten opzichte van 2019 vergelijkbaar dividend. In het najaar volgt nadere besluitvorming over de doelsolvabiliteit.
- Merwedelingelijn Beheer B.V.
Merwedelingelijn Beheer B.V.
Merwedelingelijn Beheer B.V.
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M. D. Burggraaf, gevolmachtigd aandeelhouder en lid Algemene vergadering van aandeelhouders (AvA)
Deelnemers
De gemeenten Dordrecht, Sliedrecht, Hardinxveld-Giessendam, Molenlanden, Gorinchem, Leerdam en Geldermalsen.
Vestigingsplaats
Gorinchem
Openbaar of gemeentelijk belang
Het bevorderen en zorg dragen voor een verdere impuls van de spoorlijn Merwedelingelijn (spoorverbinding tussen Dordrecht en Geldermalsen). Het doel is om een tijdige, doelmatige, duurzame en veilige aanleg van de werkzaamheden aan de spoorlijn te bewerkstelligen.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. juni 2020
De gemeente Dordrecht heeft zelf in 2019 in samenwerking met ProRail en provincie Zuid-Holland gewerkt aan een uitbreiding van de fietsenstalling bij Station Stadspolder, om op die wijze een impuls te geven aan de Merwedelingelijn. De uitvoering van dit project staat gepland voor 2020/2021.Risico's
Actuele risico's d.d. juni 2020
Geen bijzonderheden. Er zijn geen veranderde of nieuwe risico's. - Holding Regionale Ontwikkelmaatschappij Drechtsteden N.V.
Holding Regionale Ontwikkelmaatschappij Drechtsteden N.V.
ROM-D: Holding Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden N.V.
Onderdelen
De Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden groep bestaat uit verschillende onderdelen:
- Holding Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden N.V.
- Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden Capital B.V.
- Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden Capital Beheer B.V.
- Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden Beheer N.V.
- Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden Projecten C.V.
- Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden Kil III C.V.
We geven onderstaand de informatie van de holding aan.
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M.D. Burggraaf vertegenwoordigd Dordrecht rechtstreeks in de ROM-D Capital B.V en de overige onderdelen van de ROM-D.
Deelnemers
De provincie Zuid-Holland, de BNG Gebiedsontwikkeling en de gemeenten Alblasserdam, Hendrik-Ido-Ambacht, Dordrecht, Papendrecht, Sliedrecht, Zwijndrecht en het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
De hoofddoelstelling van de Regionale Ontwikkelings Maatschappij Drechtsteden (ROM-D) is het versterken en uitbouwen van de regionale economie. De CV's ontwikkelen terreinen, Capital dient voornamelijk als financier, naast BNG bank.
Dordrecht draagt een financieel belang van 29,73% in de Capital B.V. en een direct belang van 7,4% in Kil III C.V. Daarnaast heeft Dordrecht een belang van 69,0% in de Holding N.V.
Het financiële en inhoudelijke belang voor Dordrecht zelf zit vooral in Kil III CV.Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. juni 2020
- De aandeelhoudersvergadering heeft een drietal nieuwe projecten goedgekeurd voor uitvoering, te weten het project verplaatsing Dolderman, het project Veerweg te Hendrik-Ido-Ambacht en stemden aandeelhouders in met een niet-risicodragende rol van ROM-D in het project Nedstaal. Tot slot zijn er ook nieuwe verzoeken voor betrokkenheid van de ROM-D binnen gekomen die verder worden besproken. Dit betreft onder meer een verzoek van het Havenbedrijf om medewerking te verlenen aan de beoogde bedrijfsverplaatsing binnen Dordrecht, een onderzoek naar de mogelijkheden tot aankoop van het Citadelterrein te Hendrik-Ido-Ambacht en een verzoek van de gemeente Zwijndrecht om namens hen de onderhandelingen te voeren voor de herontwikkeling en uitgifte van het voormalige Loveld-terrein.
- Aandeelhouders oriënteren zich op mogelijke nieuwe projecten, die door ROM-D uitgevoerd kunnen gaan worden, maar dit blijkt niet eenvoudig.
Risico's
Actuele risico's d.d. juni 2019
- De risicoclassificatie "hoog" is vooral van toepassing op de projecten-CV vanwege een jaarlijks nog steeds toenemende, negatieve algemene reserve en het momenteel nog ontbreken van een voldoende concreet ontwikkelingsperspectief, waarbij de financiële positie van die CV wordt verbeterd. Zie ook hierboven. Dit vormt tevens een latent hoog risico voor de waarde van het aandelenkapitaal dat door Capital is verstrekt (€ 3,9 miljoen).
- Kil III heeft naast een winstreserve ook een negatieve algemene reserve; feitelijk een erfenis van verlieslatende projecten buiten Kil III om. Deze wordt in de komende jaren omgebogen naar ten minste nul door middel van grondverkopen. De winstreserve is nu vooral "op papier" omdat de liquiditeitspositie nu geen ruimte biedt voor uitkering en het project bovendien niet voltooid is. De aandeelhouders zijn niet voornemens om winst uit te laten keren.
- Eneco Groep N.V.
Eneco Groep N.V.
Eneco Groep N.V.
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
https://www.eneco.nl/over-ons/wie-we-zijn/bestuur/
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M.D. Burggraaf, lid van de Aandeelhouderscommissie (AHC) en gevolmachtigd lid van de Algemene vergadering van aandeelhouders (AVA)
Deelnemers
De aandelen van Eneco waren in 2018 in handen van 53 gemeenten. In 2019 zijn dat door samenvoeging 44 gemeenten geworden.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Openbaar of gemeentelijk belang
Het college heeft in 2017 geconcludeerd dat er geen zwaarwegend publiek belang meer is bij het aandeelhouderschap in deze onderneming en daarom besloten het aandelenbezit af te bouwen.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. juni 2020
De commissie van verkopende aandeelhouders heeft eind 2019, onder voorbehoud van instemming van verkopende gemeenten, een bindend bod ontvangen. De besluitvorming daarover heeft in 2020, dus na het verslagjaar, plaats gevonden. Inmiddels is de verkoop een feit. Over het jaar 2019 ontvangen de aandeelhouders in 2020 nog € 68 miljoen dividend, zo is bij de verkoop overeengekomen.Risico's
Actuele risico's d.d. juni 2020
De gemeente blijft aansprakelijk voor de financiële gevolgen van een rechtszaak die ex Remu gemeenten hebben aangespannen tegen Eneco. Zij menen onder meer dat Eneco zelfstandig het bedrijf had kunnen verkopen vóór 2010 waarbij in dat geval op grond van contractuele bepalingen deze gemeenten hadden mee geprofiteerd. In eerste aanleg heeft de rechtbank de eisende partijen op alle punten in het ongelijk gesteld. Momenteel loopt het beroep. - Stedin Holding N.V.
Stedin Holding N.V.
Stedin Holding N.V.
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M.D. Burggraaf, lid van de aandeelhouderscommissie (AHC) en gevolmachtigd aandeelhouder en lid van de algemene vergadering van aandeelhouders (AVA)
Deelnemers
De aandelen van Stedin waren in 2018 in handen van 53 gemeenten. In 2019 zijn dat door samenvoeging 44 gemeenten geworden.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Openbaar of gemeentelijk belang
Stedin Groep beheert de aandelen van Stedin Beheer en van de Delta Netwerkgroep (DNWG), welke Enduris als netbeheerder heeft en draagt zorg voor de concernfinanciering. Stedin en Enduris verzorgen samen met hoogspanningsbeheerder Tennet het transport van elektriciteit en gas in Zuid-Holland, Zeeland en voor een klein deel in Friesland. De reden van participatie heeft een historische achtergrond: oprichting van een gemeentelijk energiebedrijf dat later samenging met andere bedrijven. In de Wet Onafhankelijk Netbeheer is het overheidsbelang in energienetwerken bevestigd. Het onderhoud wordt hoofdzakelijk verricht door dochterondernemingen Joulz en Delta Infra.
Met betrekking tot de gemeente, draagt deelname in de partij door middel van het dividend dat we ontvangen bij aan de sluitendheid van de stadsbegroting. Ons aandeel geeft (beperkte) invloed op majeure investeringsbeslissingen van de onderneming Stedin.Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. juni 2020
- Stedin Groep ziet in hoog tempo veranderingen op de samenleving afkomen in de manier waarop energie wordt opgewekt, gedistribueerd en gebruikt. Zo neemt de hoeveelheid duurzaam opgewekte energie door wind en zon steeds meer toe. Ook zal het aantal klanten dat van het aardgasnet losgekoppeld moet worden de komende jaren toenemen. Ook digitalisering van het energienet is noodzakelijk. Op al deze veranderingen moet de energie-infrastructuur worden aangepast. De gevolgen van transitie (waaronder financieel, organisatorisch) en de effecten van het ACM reguleringsbeleid zijn momenteel nog niet goed in te schatten. Verwezen wordt naar de raadsbrief van 10 maart 2020 "Energietransitie en dividend Stedin" (zie RIS-dossier 2546662).
Risico's
Actuele risico's d.d. juni 2020
- Stedin heeft onder meer te maken met sterk reguleringsbeleid, die weliswaar resulteert in lage transporttarieven, maar waarbij de toezichthouder nu onvoldoende tot geen rekening houdt met lange termijnfinanciering vanuit het verleden en met transitieopgaven. Het is nog steeds niet duidelijk hoeveel het Rijk gaat bijdragen in de kosten van transitie. Aandeelhouders hopen dat ACM en EZK inzien dat er een toekomstbestendiger reguleringsbeleid moet komen. De gevolgen voor de langere termijn worden nog onderzocht, waarbij externe advisering door de aandeelhouderscommissie is ingeschakeld.
- Voor de nabije toekomst moet rekening worden gehouden met beduidend lagere dividendbaten dan dat de gemeente momenteel raamt. Dit wordt bij de Kadernota 2021 afgewogen.
- BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M.D. Burggraaf (aandeelhouderschap)
Deelnemers
Het Rijk en Nederlandse gemeenten.
Vestigingsplaats
Den Haag
Openbaar of gemeentelijk belang
De BNG is een bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank nog steeds essentieel voor de publieke taak, maar de gemeente heeft ook alternatieve financieringsmogelijkheden. Klanten van BNG Bank zijn overwegend overheden en instellingen op het gebied van volkshuisvesting, gezondheidszorg, onderwijs en openbaar nut. Verreweg het grootste deel van de kredietverlening van de bank is kredietrisicovrij, omdat deze aan of onder garantie van overheden plaatsvindt.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. juni 2020
BNG heeft na balansdatum medegedeeld dat de bank over 2019 een substantieel lager resultaat heeft behaald en de dividenduitkering bovendien zal worden uitgesteld in verband met de coronacrisis.Risico's
Actuele risico's d.d. juni 2020
BNG doet traditiegetrouw geen enkele voorspelling over toekomstig resultaat. Het is denkbaar dat mede als gevolg van de coronacrisis er extra afwaarderingen plaats vinden. - Stichting Administratiekantoor Breedband Drechtsteden
Stichting Administratiekantoor Breedband Drechtsteden
Stichting Administratiekantoor Breedband Drechtsteden
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
Dhr. M.D. Burggraaf, lid Algemeen Bestuur en penningmeester
Deelnemers
De stichting administratiekantoor Breedband Drechtsteden (26 non profit certificaathouders) heeft als primair doel het houden van aandelen van de Breedband Drechtsteden Groep BV. Deze BV bedient samen met de dochter BV's Breedband Drechtsteden BV (voor de certificaathouders in STAK) en VitrumNet BV (voor alle andere activiteiten) de relaties.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
Oorspronkelijk was het doel het in eigendom verwerven en beheren van een glasvezelinfrastructuur in de regio Drechtsteden. Momenteel is het doel het beheren van aandelen/certificaten en het uitoefenen van stemrecht in de Breedband Drechtsteden Groep BV.
Breedband Drechtsteden Groep B.V. bestaat uit de volgende werkmaatschappijen:- Breedband Drechtsteden BV (bediening oprichters in de non-profit sector waaronder GRD/Dordrecht).
- Vitrumnet BV (commercieel).
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. juni 2020
- Op termijn is voorstelbaar dat wordt gesproken over de noodzaak van behoud van publiek eigenaarschap via STAK, samen met andere (semi)overheden. De gevolgen voor de klantrelatie via SCD moeten dan worden meegewogen. Dit is van latere orde; vooralsnog participeert de groep in het opzetten van projecten die verband houden met de Regiodeal.
- In 2020 vindt nadere besluitvorming plaats over het uitkeren van dividend aan de certificaathouders
Risico's
Actuele risico's d.d. juni 2020
Geen bijzonderheden. De financiële gegevens betreffen die van Breedband Drechtsteden Groep, aangezien STAK vooral een juridisch vehikel is. - Coöperatie Ontwikkeling Leerpark U.A.
Coöperatie Ontwikkeling Leerpark U.A.
Coöperatie Ontwikkeling Leerpark U.A.
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Dhr. P.J. Heijkoop, gevolmachtigd lid en voorzitter Algemeen Leden Vergadering (ALV)
- Dhr. J.H.S. Goossensen, bestuurslid (bestuurslid A)
- Dhr. H.F.J. van Gurp, bestuurslid
Deelnemers
De gemeente Dordrecht en het ROC Da Vinci College (Stichting Regionaal opleidingscentrum Zuid-Holland Zuid).
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
De Coöperatie Ontwikkeling Leerpark U.A. is op 26 juni 2003 opgericht en heeft als hoofddoelen:
- Het namens de leden selecteren van een marktpartij en het namens de leden contracteren van die marktpartij, om op het terrein gelegen aan de Maria Montessorilaan en omgeving scholen, woningen, winkels, kantoren, bedrijfsruimten, openbare ruimten en infrastructuur te realiseren.
- De realisatie van het Leerpark tegen de scherpste prijs en hoogst bereikbare kwaliteit te laten plaatsvinden.
- In alle fasen van de ontwikkeling van het Leerpark op te treden als aanbestedende dienst krachtens de Europese richtlijnen.
De Coöperatie Ontwikkeling Leerpark U.A. bestaat uit de leden - Stichting Regionaal Opleidingscentrum Da Vinci College en de Gemeente Dordrecht, en fungeert als opdrachtgever voor de fysieke realisatie van het Leerpark binnen aangegeven kaders (programma’s, randvoorwaarden en budget van de leden).
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. juni 2020
- Overdracht perceel 5C (voorbereiding bouw 12 grondgebonden woningen).
- Realisatie entreegebouw op perceel 6D2 bestemd voor HBO-onderwijs en aansluiting op de Duurzaamheidsfabriek
- Voorbereiding Huisvesting HBO-onderwijs.
- Doorontwikkeling Leerpark tot Campus.
- Start realisatie Maakfabriek/startersmilieu op perceel 6C.
- Voorbereiding spoorhalte (Sprinter/lightrail).
- Woningbouw perceel 2F.
- Overig: parkeeronderzoek, geluidsscherm spoor.
Risico's
Actuele risico's d.d. juni 2020
- Voorzieningen als de Duurzaamheidsfabriek (DZHF) maken in hun exploitatie gebruik van subsidies. Daarom wordt strak gestuurd op de te verkrijgen subsidiestromen met actieve lobby, onder andere via Smart industry, de kamer van Koophandel en de ministeries van Economische Zaken (EZ) en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW).
- Het budget voor exploitatiebijdragen DZHF vanuit de deelnemers raakt uitgeput. De afgelopen jaren is onder andere door nieuwe financiering, het vergroten van de huurinkomsten gestuurd op het verbeteren en sluitend krijgen van de exploitatie.
- Energie Coöperatie Dordrecht
Energie Coöperatie Dordrecht
Energie Coöperatie Dordrecht (ECD)
Onderdelen
Niet van toepassing
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Dhr. H. van der Linden, bestuurslid (Algemene leden vergadering)
- Dhr. J.M. Leemans, ambtelijk lid
Deelnemers
NV Huisvuilcentrale Noord-Holland en de gemeente Dordrecht.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
Doel van de coöperatie is het versnellen van de uitvoering van het gemeentelijk energiebeleid, het tot stand brengen van leerwerkverbindingen op het gebied van duurzame energie en het tot stand brengen van een revolverend fonds voor het doen van duurzame investeringen.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. juni 2020
Zonnepark Crayestein: bouw zonneweide is voltooid en in juli 2019 opgeleverd. De ECD heeft de mogelijkheid geboden om inwoners van Dordrecht te laten participeren in de Zonne centrale. Circa 100 personen hebben 60% van de participaties afgenomen- Zonnepark Amstelwijck: begin 2019 is gestart met de voorbereiding van de werkzaamheden. Verwachte oplevering centrale begin 2021. Het explosieven onderzoek is afgerond en het bouwrijp maken is gestart.
- Windturbine Crabbegors: er is beroep aangetekend tegen de omgevingsvergunning. Het wachten is nog steeds op de rechtszaak. In oktober 2019 is er een regiezitting geweest en waarna op donderdag 23 april 2020 de zaak verder behandeld zou worden. Deze zitting is in verband met corona vervallen. De rechtbank heeft partijen akkoord gevraagd op schriftelijke behandeling. Alleen Lintwind heeft dit verzoek afgewezen. Het is nu even afwachten hoe het verdere verloop wordt vormgegeven door de rechtbank. Daarna is nog beroep mogelijk bij de Raad van State (RvS).
- Vanwege het succes van zon op bedrijfsdaken is de ECD in samenwerking met de Rabobank en Energieke regio een tweede project gestart op DKIII. Met als doel wederom minimaal 4 MWp aan zonne-energie bij bedrijven te contracteren.
Risico's
Actuele risico's d.d. juni 2020
- Zonneweide Amstelwijck: als de aanbesteding duurder uitvalt dan beoogd kan het project niet worden uitgevoerd binnen de financiële kaders en zal worden gestopt. Het project zal dan met verlies worden afgesloten.
- Windturbine Crabbegors: als de vergunning niet wordt verleend waardoor het project niet kan worden uitgevoerd.