Inleiding
De bouwproductie begint op stoom te komen. Naast kleine woningbouwplannen die een belangrijke bijdrage leveren aan de woningbouwambitie, worden nu ook grotere plannen concreet. Voorbeelden zijn de Middenzone van het Gezondheidspark, Amstelwijck–Midden, Leerpark 2F en Thureborgh. Deze plannen voegen woningen toe in alle gewenste segmenten, inclusief bijna 800 woningen in het sociale segment.
Er zijn 46 initiatieven voor woningbouw in begeleiding en de verwachting is dat er dit jaar nog meer bij zullen komen. In het eerste kwartaal van dit jaar zijn er 106 woningen bijgebouwd. De woonvoorraad (het aantal geplande woningen), is momenteel 2.180 en neemt in 2020 naar verwachting toe tot 4.174. Ondanks de coronacrisis lopen de meeste woningbouwprojecten volgens planning door, met dank aan de inspanningen om creatieve oplossingen te vinden voor samenwerking en bewonersparticipatie.
Met het realiseren van de bouwopgave werken wij ook bereikbaarheidsvraagstukken uit. Zo onderzoeken we onder andere het plaatsen van een treinstation bij het Leerpark en komen met maatregelen uit het 'Uitvoeringsprogramma fiets' om het gebruik van de fiets aan te moedigen.
Verder zetten we ons ervoor in treinen met gevaarlijke stoffen te weren uit Dordrecht. Dagelijks rijden honderden wagons met gevaarlijke stoffen dwars door de bebouwde kom van Dordrecht en worden de landelijk geldende risiconormen voor externe veiligheid overschreden. Dit is niet acceptabel voor de gemeente vanwege het risico voor de volksgezondheid. Daarnaast zit het ook de woningbouwplannen in de weg. De gemeente maakt in de Woondeal afspraken met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) over een oplossing voor dit probleem. Een mogelijke oplossing zou een nieuw te bouwen spoortunnel zijn.
Op 15 april is het Verkeersstructuurplan Spuiboulevard goedgekeurd door de raad (zie RIS-dossier 2546638 ). Dit plan voorziet in noodzakelijke maatregelen om de groei van het verkeer op te kunnen vangen. Door ingrepen in de wegenstructuur en het verschuiven van het parkeeraanbod kunnen verkeersstromen zo worden omgebogen dat de kritische kruispunten in Schil-West de toename van het verkeer kunnen verwerken en het centrum goed bereikbaar blijft. De belangrijkste ingrepen zijn de herinrichting van de kruisingen van de Stationsweg met de Singel en Burgemeester de Raadtsingel, het deels afsluiten van de Spuiboulevard voor autoverkeer en de ontwikkeling van een Transferium op de Weeskinderendijk met hoogfrequente OV-verbinding naar het centrum. Aanvullend moeten verbeteringen in de fietsinfrastructuur ervoor zorgen dat het centrum van Dordrecht met de auto, fiets en het OV goed bereikbaar is en blijft.
De invoering van de Omgevingswet, voorzien voor 1 januari 2021, is door de rijksoverheid uitgesteld naar 1 januari 2022. Verder is op 24 maart 2020 de Regeling spoedaanpak stikstof in werking getreden. Deze is bedoeld om de toestemmingsverlening voor activiteiten in de bouwsector weer op gang te brengen. In dit kader hebben we een aanvraag ingediend om de vrijgekomen stikstofruimte van de eerste trance rijksmaatregelen te benutten voor de realisatie van woningbouwprojecten. Tegelijkertijd houden we de stikstofeffecten voor de Biesbosch in de gaten door het opstellen van een milieu-effectenrapportage (MER).
Tot slot werken we vanuit de Verstedelijkingsalliantie en het netwerk in de Zuidelijke Randstad samen om een financiële bijdrage uit de Woningbouwimpuls bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties te krijgen om in de Zuidelijke Randstad te investeren.
Bovenstaande punten zijn slechts een greep uit de activiteiten die dit jaar vanuit het programma Bouwend en Bereikbaar Dordrecht worden ondernomen. In onderstaand overzicht treft u de meerjarige doelstellingen van dit programma en daarbij een voortgangsoverzicht van de bijbehorende activiteiten voor 2020. In lijn met de functie van de bestuursrapportage wordt de voortgang hierbij slechts toegelicht in het geval er sprake is van een afwijking (geel uitroepteken) of bijstelling (rood kruis).